Frihed, AI og Big Tech; vi er på Folkemødet!

En fri og sikker fremtid med AI og Big Tech

Hvordan sikrer vi demokratiet, mens techgiganterne koncentrerer magten hos sig selv?

Nordic Bildung er vært for den debat på Folkemødet i samarbejde med DataEthics. Det er torsdag den 11. juni kl. 18.00-18.45 i Strandvejens Debattelt, B12 , som er et af de “officielle” scener. Vi er et af Folkemødets af Wildcards, og du kan finde os i programmet her: https://programoversigt.folkemoedet.dk/events/2026/33211/en-fri-og-sikker-fremtid-med-ai-og-big-tech

Her er den diskussion, vi skal have med publikum:

Privatpersonen Elon Musk kan slukke og tænde for Starlink, som det passer ham, og dermed afgøre krigen i Ukraine; både Rusland og Ukraine bruger hans satellitter. Hvordan kan teknologisk udvikling få samme politiske og samfundsmæssige opmærksomhed som klimaet? Vores samfund og dets institutioner er bygget op omkring dampmaskinen og fastnettelefonen. AI, kryptovalutaer og en række andre digitale teknologier er ved at rive det geopolitiske, økonomiske og demokratiske fundament væk under vores fødder. Ejerskabet af algoritmerne og dermed pengene er koncentreret på meget få hænder, og produktion, magtstrukturer, global geopolitik og meget andet er ved at blive fuldstændig omformet. Men det bliver stort set ikke diskuteret politisk. Miljø- og klimadebatten er gået fra “Hvad betyder det for mig?” til “Hvordan gør vi det?” Sammen med publikum vil vi diskutere, hvordan Danmark og danskerne kan opnå en ansvarlig udvikling, når det gælder AI og geopolitik samt miljø.

På scenen er:

Astrid Haug

Har i 20 år arbejdet med sociale medier og digitalisering. De sidste 13 år som selvstændig har hun rådgivet utallige virksomheder og organisationer om, hvordan de kan udnytte mulighederne i digitale værktøjer, fra sociale medier til kunstig intelligens. Det sker med stigende fokus på ansvarlig brug af tech, herunder at gøre virksomhederne mere uafhængige af amerikanske tech-aktører.Siden januar 2025 har Astrid “slået op med big tech”, dvs. udskiftet stort set samtlige af sine digitale tjenester og devices privat samt i sit firma til danske, europæiske eller open source og fondsejet. Astrid er således blevet en case i sin egen ret og har fortalt om dette i en række danske medier, bl.a. Aftenshowet, Jyllandsposten mm. Astrid sidder i en række bestyrelser, herunder Maj Invest, Gubra og Symbion.Hun skriver en fast klumme for Finans samt fast gæst i deres podcast Bundlinjen og har udgivet seks fagbøger, herunder ”Unmute dit digitale lederskab”. Hun er desuden medlem af ATVs digitale vismandsråd og en del af faculty på Børsens bestyrelsesuddannelse på CBS under temaet digitalisering. Hun har tidligere arbejdet på Berlingske, Christiansborg samt i Kulturministeriet.

Pernille Tranberg

Er tidligere journalist der har været ansat på Politiken, chefredaktør på Tænk og udviklings-redaktionschef i Berlingske Media. Efter et år i Erhvervsstyrelsen i 2013-2014, hvor hun blev ansat til at gøre privacy til en konkurrencefordel, sagde hun op og medgrundlagde hun den europæiske organisation DataEthics.eu for at gøre opmærksom på ansvarlig brug af teknologi og har siden talt for og undervist i data og AI etik for 7. klasses skoleelever, embedsfolk i skatteministeriet og ledere i det private erhvervsliv. Pernille har siden 2015 vedligeholdt lister over alternative tech værktøjer bl.a. på dataethics.eu/tools. Hun har faciliteret et dataetik netværk for store ansvarlige multinationale virksomheder og er forfatter til syv bøger – de mest relevante er Fake It (2012) om kommerciel overvågning, og hvordan man passer på sine data (udkom på fire sprog) og Dataetik – den nye konkurrencefordel (2016). Hun er medforfatter på rapporten ”Big Tech’s Soft Power” (dataethics.eu/softpower/) fra 2023. Fra 2022-2024 var hun udnævnt til regeringens eksptergruppe vedr. techgiganter. Læs mere: https://digital-identitet.dk/da/om/

Lene Rachel Andersen

Fuldgyldigt medlem af Club of Rome, direktør i Nordic Bildung og medstifter af Global Bildung Network.

Jeg er økonom, forfatter, fremtidstænker, filosof og dannelsesaktivist. Efter at have læst HA på Handelshøjskolen arbejdede jeg som lærervikar, inden jeg begyndte at læse teologi. Mens jeg studerede, skrev jeg satire og underholdning for radio og fjernsyn, indtil jeg droppede ud af teologistudiet og blev fuldtidsforfatter med fokus på den teknologiske og historiske udvikling samt menneskehedens fremtid.

Siden 2005 har jeg skrevet mere end 20 bøger og har modtaget to danske demokratipriser: Ebbe Kløvedal-Reichs Demokratistafet (2007) og Døssingprisen (2012).

Blandt mine bøger er The Nordic Secret (2017; ny udgave januar 2024, og på dansk: Den nordiske hemmelighed, 2026), Metamodernity (2019), relanceret i 2023 som Polymodernitet, Dannelse (2020), What is Bildung? (2021) og Libertisme (2022).

Skriv en kommentar